lauantai 13. kesäkuuta 2009

Punaista ja sinistä


Ihan aluksi pitää kuvata tämä Charming cover -ruusuni, se on niin herkkä ja herttainen. Toinen näistä alkaa olla jo kukassa, nämähän varmasti kukitetaan taimina, että olisivat sitten houkuttelevampia ostajalle. Muuten kai ruusut kukkivat hiukan myöhemmin? No, kuitenkin tätä pitää käydä ihastelemassa iltaisin.

Lauantai-ilta (tänään siis) meni istuttaessa muutama kerääntynyt juttu. Edelleenkään mulla ei oikein ole ideaa tuohon kivien muodostamaan kehään. Näin ollen lähestyin aihetta istuttamalla ulkopuolelle. Tosi loogista?
Kuitenkin paikkansa löysivät:
- pensashanhikki, keltainen (dasiphora fruticosa, goldteppich)
- rusovuohenkuusama, diervilla sessifolia "Disa", tässä on hienot lehdet ainakin noin aluksi, mielenkiintoista nähdä miten muuttuu kasvaessa
-sitten laitoin muutaman taimen muurikelloa, olen nyt istutellut erilaisia maanpaitekasveja, jos vaikka niitä voisi myöhemmin hyödyntää katteenkin asemesta, campanula portenchlagiana
Istutin toisaalle myös yhden valkoisen syreenin.Yllättävän hankala nakki löytää valkoinen syreenin taimi, vaaleanpunaisia, liiloja jne oli pilvin pimein. Mielestäni unkarinsyreenin pitäisi olla valkoinen, mutta en löytänyt mitään sellaista. Kaikenlaista pihasyreeniä, puistosyreeniä jne. Mutta sitten löytyi yksi kpl valkoinen pihasyreeni eli syringa vulgaris. (mitähän tässä on vulgaaria?).


Kärhöjä himoan, mutta ne ei aina tahdo oikein selvitä talven yli, vaikka olen yrittänyt istuttaa syvään ja vinoon ja varjoon ja ties mihin. Mutta tänä vuonna kiven juureen laittamani ainakn näyttää nousevan, joten siitä innostuneena laitoin kaksi kpl Cite de Lyon versioita pihlajanympärille. Kangasajuruohoa maanpeitekasviksi.
Näitä pitää kanssa seurata päivittäin ja jutella mukavia.





Kukinnassa alkaa selkeästi sininen kausi. Ensimmäisiä uusia on kurjenpolvet, joita mulla löytyy ystävältä saatu tällainen sininen ja sitten sellainen violetin/viininpunainen), siis mikä väri, pitää tarkistaa. Jälleen tällainen joltakin saatu taimin alku kasvaa sohotttaa innolla. Tämä on kyllä motivoivaa.


Kerrankin mun irikset näyttäisivät selviävän yli alkukesän kuivuuden. Luulen ja uskon, että se tulppaanien kasvatus on ollut tosi hyvä, sillä muitakin kivoja juttuja on nousemassa, kun on hoitanut tulppaaneille vettä ja ne ovat hiukan vrjostaneet talvesta herääviä taimia.



Mirrinminttu ja tulppaanin jäänteet elelevät sopusoinnussa. Mirrinminttua olen jo hiukan harventanutkin, ettei ihan varasta showta kukkapenkissä.







Ja se Jaskan tunnistama vuorikaunokki kukkii. Aika kiva puska tämäkin, tervehtimässä etupihalla ohikulkijoita.




Aah ja mun eksyneet orvokit! Näitä nousee postilaatikon alla, ruohikon reunassa, terassin reunalla. Ja ne ovat niin söpöjä pikkuisia, kaikissa väreissä, vahvimpana kuitenkin tuo sininen ja liila.




Niin, voiko joku mua vastustaa? Olen vain 2 cm kokoinen, mutta niin monenlaista väriä ja iloinen ilme!
Puutarhahoidossa pitänee siirtyä hoito-osastoon, eli siis rikkaruohojen kitkentään. Voin kyllä kehua, että kun olen alkukesän jo ahkerasti nykkinyt, niin ei ole mitään pahempaa. Mutta nyt sitten haasteena on erottaa joitakin sellaisia, jotka oikeasti ovat rikkaruohoja ja mitkä sitten olisi esim niitä mun unikkojen siementämiä juttuja? Lisäksi epäilen, että yksi kulleron kaveri on iskent tuohon viimevuoden penkkiin, mutta en ole siitäkän nyt sitten ihan varma, kun en muista mitä siinä kohden pitäisi olla.
Löytyisiköhän jostain kuvallinen rikkaruoholuettelo?








1 kommentti:

Timjami kirjoitti...

Kylläpä on söpö pieni orvokki! :)