tiistai 22. heinäkuuta 2008

Paluu arkeen ja viikkoinventaariota

Surkeita kelejä piteli koko loman ajan, mutta tänään kotiin tullessa töistä silmiäni sulostutti uusi väri ja kukka. Vähästä sitä tänä kesänä ilostuu eli idän unikolla on keltaisia kavereita tämän kesän uudessa penkissä:





Muutenkin tuossa penkissä jotkut lajit ovat kiitettävästi runsastuneet, esim. kuvassakin näkyvä malva. Blue parfum ruusukin näyttäisi toipuneen, kun se yhdessä vaiheessa vaikutti pukeutuvansa jo syysväreihin, ehkä se vielä kukkiikin.

Syyspenkissä alkaa olla elämää, tarhapäivänliljat alkavat kukkia:



Lisäksi ensioireet sammalleimulle, istutin siihen eteen pari rantakukkaa viime viikolla:





Erilaiset kivikkokasvit kukkivat, ilmeisesti maksaruohoja kanssa, kuvat hiukan suttuisia vaikka otin makrolla, mutta ovat pieniä pihan väripilkkuja:


Ja todistettavasti kirsikassa on ennätyssato aiempien vuosien kolmen kirsikan huippusatoon verrattuna, ehkä 100 kpl. Olen jo maistellut näitä, mutta ainakin mun suussa tosi kirpeitä, vaan enpä tietysti muista lajiakaan, haha.

Sitten olen yrittänyt ajaa pois niitä etanoita jos ne sitten mun salaatteja söivät rei'ille. En ole nähnyt uusia ja on saatu syödä takapihan antia jo parin viikon ajan.

Mun herneillä voinen heittää vesilintua. Nämä ovat ihan kädettömiä versioita, kun eivät osaa kiivetä tikkuja pitkin, vaan lököttävät kuin peruskoululaiset pulpetissaan. Ei tämä vihannesviljely ihan jokamiehentaito ole, tähän tarvisi jonkun mummon tai muun 4H-tyypin avuksi, kun ei ole mitään perimätietoa. Ja sitten se TV:n Carol jotain hehkuttaa siinä Grow you own Veg'ssä niin (Vihannestarha kuntoon), että ihan ottaa päähän (jupinaaaa...........). No ehkä ensi vuonna sitten paremmalla onnella ja onhan mulla siinä vielä pari alkua, joita voin yrittään tukea toisia paremmin.

Siispä plussaa ja miinusta eli normaalia puutarhaelämää näin heinäkuisena loppupuolen viikkona. Seuraavaan kertaan....moikka!

Ei kommentteja: