torstai 6. toukokuuta 2010

Voihan fritillaria meleagris!


Tein päivityksiä mun taulukkoon, jossa ylläpidän pihalle istuttamieni kasvien nimiä ja lajikkeita yms. Pohjat tein aikoinaan käyttäen hyväksi jonkun puutarhaliikkeen perenna- yms. luetteloa.
Päivitin tänään siihen eka kertaa viime vuoden sipulikukat ja toden totta: tällä hetkellä pihalla nousee tulppaanit ja ukonlaukka kiitettävästi. Kukkia, värejä tai muotoja ei voi vielä tietää, mutta paikan perusteella tiedän, että suurin osa on hienosti kasvun alussa.
Mutta sitten tää muu osasto? Mikä ihme on narsisseissa? Onko kevät vain ollut niin kylmä vai hylkiikö ne minua? Arvioni mukaan ehkä 1 tai 2 olisi tulossa maanpintaan? Mitä kokemuksia teillä muilla tässä I-II alueella (tai muualla)? Mikä tässä on se juju?
Entäs liljat? Olen laittanut varmaan sata kappaletta minikokoista kurjenmiekkaa, kirjopikarililjaa, kirjokevättähteä sillä lopputulemalla, että 2 kpl kurjenmiekkaa on kukassa ja sitten joku lilja puskee esiin, mutta sitä ei ole edes listalla eli voi olla edellisvuotista.
Krookuksia on valkoisia versioita kukassa, keltaiset menivät ristihuulille. Sinisistä ei ole tietoakaan.
Vihjeitä onnnistuineisiin narsisseihin? (Paitsi että ostaa valmisruukun........sen olenkin jo tehnyt :-) ).
Vai olenko vain sipuleissa tulppaanityyppi? (Mun teoria 4 vuoden puutarhuroinnin perusteella on, että kullakin menestyy sun luonteen mukaiset kasvit.....).

3 kommenttia:

Lora kirjoitti...

Täällä 2:lla ainakin puskeneet narskut mahtavasti pintaan, ja nuppuja on paljon; tänään ekat aukovat jo kukkiaan. Viimevuotisten keväällä maahan peiteltyjen ruukkunarskujenkin päättymässä oleva kukinta on ollut yllättävän upea. Mikähän siellä narskuja vaivaa? Eihän niiden pitäisi kelvata tuholaisillekaan, outoa =/

Lora kirjoitti...

Piti vielä sanoa, että minä ainakin olen ihan samalla lailla hoidellut sekä tulppuja että narskuja, ja istuttanut ne ihan samalla tavalla. Kanankakkaa käytän ainoana lannoitteena kompostin ja kalkin lisäksi. Ethän sitten ole istuttanut narskuja liian myöhään, kun tulppaanit kuulemma kestävät vaikka miten myöhäisen istutuksen, mutta narskut taas eivät. Oon koettanut itse istuttaa narskut syyskuun puolella jo, kun taas kaikenlaisia tulppaaneja olen mättänyt koko syksyn pakkasiin asti multaan. Voisiko siinä olla syy, tiedä sitten?

bymaya kirjoitti...

Laitoin sipulit maahan jo ihan syyskuun alussa.

Narsissipenkistä lähti lumet viimeisimpänä, ehkä kasvupaikka on liian kylmä? Nyt jotain pilkottaa, mutta en usko näiden tulevan pintaan ollenkaan kukkivaksi asti.

Tulppaaneja sen sijaan tulee kaikki istuttamani ja edellisvuotisia, joten kokonaisuudessaan tasapainossa :-)